Pages

Search This Blog

Tafsir Quran Resm Othmani

HUBUNGI SAYA

Saturday, February 19, 2011

AKHLAK RASULULLAH


Pagi tadi di sekolah ada tazkirah sedikit tentang Maulidurrasul...

berkenaan dengan akhlak Rasulullah s.a.w

Rasulullah pernah berjalan di satu jalan.. Sementara itu terdapat seorang yahudi yang menuggu rasulullah... Apabila Rasulullah tiba lalu Yahudi itu telah menyiram Rasulullah dengan air lalu Rasulullah bersabda.. "takpe kau tidak sengaja"


Yahudi tu kata " tak aku memang sengaja" kejadian berlaku beberapa kali tetapi Rasulullah tetap melalui kawasan itu sehinggalah satu hari Rasulullah tidak nampak Yahudi itu dan tercari-cari di manakah Yahudi yang selalu menunggu Rasulullah...

Tengah Rasulullah melihat-lihat bertanya seorang Yahudi yang tinggal bersebelahan dengan Yahudi taid... " Apa kau nak Muhammad!?"

Rasulullah menjawab.. aku cari kawan aku ni... biasa dia tunggu aku di sini"
"Dia sakit!?"

lalu Rasulullah terus pergi ke rumah Yahudi itu lalu meminta izin untuk masuk...
Berkata Rasulullah" maafkan aku kerana lambat datang ziarah kau" Yahudi itu diam... Rasulullah pulang dan membawa sejenis bubur lalu memberikan Yahudi yang sakit itu makan... Selang beberapa hari, ketika nabi telah memeberikan bubur dan ingin keluar dari rumah itu berkata Yahudi tiu.. "wahai Muhammad kau bukan manusia!".. "Kalau aku bukan manusia habis aku ni siapa?" "Kau Rasulullah" akhirnya Yahudi itu telah memeluk agama Islam disebabkan akhlak Rasulullah s.a.w....

No comments:

Post a Comment